שלום, אורח
קטגוריות
מה ההבדל בין עיצוב פ× ים לאומ× ויות אחרות, פיסול או ציור למשל? במילים אחרות, מה ההבדל בין מעצב פ× ים למעצב מוצר או צייר?
לכאורה, המושגים בהם א× ו משתמשים בבחי× ת יצירה אומ× ותית, זהים בש× י המקרים, מושגים כגון: צורה, צבע, מאסה, קומפוזיציה וכדומה.
זה אכן × ראה ככ במחשבה ראשו× ה, אבל לאחר התבו× × ות מעמיקה יותר × בחין במרכיב משמעותי ביותר המבדיל את עיצוב הפ× ים מכל שאר האומ× ויות והוא החלל!
אדריכל יוצר חלל
אדריכלים בהחלט עוסקים בכל המרכיבים שיוצרים הבעה פלסטית אבל קודם לכן ולפ× י הכל האדריכל יוצר חלל. האדריכל "ממשש" בידיו ו× וגע באופן אי× ט× סיבי בחומרים רבים: עץ, אבן, זכוכית וכדומה אבל "החומר" המרכזי שבו אוחז האדריכל הוא ה"אין חומר" - החלל.
לרוב כשא× ו בוח× ים מב× ה א× ו מתייחסים אליו כתופעה פלסטית בלבד - בוח× ים השטח והחוץ כאילו היה פסל או תמו× ה מצוירת, ומתעלמים לחלוטין מהחלל.
במהלכ אלפי ש× ים היה לאדם פחד קמאי מהחלל, מהריק של מקום חלול.
מהפרהיסטוריה ועד לפ× תיאון ( כ× סיה רומית עם כיפה אדירת מימדים המהווה אחת מ× קודות הציון המשמעותיות ביותר בהתפתחות הסג× ון הרומי בארכיטקטורה) האדם הקים א× דרטאות ומקדשים תוכ מתן עדיפות ראשו× ה לערכים הפלסטיים כמו פיסול גדול מימדים, והז× חה ודיכוי של החללים שבתוכ הגופים.
התודעה לחללים התעוררה באיחור רב בהיסטוריה ובחווית האדם. רוב ב× י האדם, גם המלומדים שבהם, רגישים פחות ל× ושא עיצוב החלל והם לרוב × עצרים במעטפת, בקופסה הב× ויה, מבלי "לראות" את החלל.( ברו× ו צבי, "בחללה של אדריכלות").
יצירת אווירה ע"י עיצוב פ× ים החלל
כשא× ו בו× ים ב× ין א× ו מ× תקים כמות מסוימת של חלל, סוגרים אותה מסביב וסוככים עליה מלמעלה, ובעצם כל האדריכלות × ולדת מתוכ תהליכ זה.
הגבלת החלל היא בעצם מטרתה של הב× יה. אולם, מהבחי× ה האסתטית חשיבותו של החלל גדולה עוד יותר -
האדריכל מעצב את החלל כשם שהפסל מעצב את החומר, והוא מבקש לעורר באמצעות החלל מצב רוח מסוים ב× פשם של הבאים לתוכו.
לדוגמא: רוב× ו מכירים מב× ה של כ× סייה עתיקה,שב× ויה משתי שורות עמודים באורכ מסוים. כשא× ו רואים פרספקטיבה ארוכה זו של עמודים × וצרת אצל× ו תחושה של ת× ועה, וא× ו כמו מתחילים לצעוד ולהתקדם מאלי× ו, אפילו כשא× ו עומדים דום.
העין × משכת אחרי אותה פרספקטיבה ובדמיון א× ו הולכים אחריה, כשהחלל הוא שלוחש ל× ו ש× × וע, ומכיוון ש"התחל× ו" בת× ועה א× ו מצפים גם לסיום, ל× קודת שיא, משום שא× ו מורגלים שלכל ת× ועה יש תכלית ות× ועה ללא תכלית היא לא ת× ועה א× ושית.
לכן × צפה, במקרה של הכ× סייה, לסיום הת× ועה בחלון גדול שממשיכ את המבט ל× וף למשל או לאלמ× ט אחר משמעותי ולא לסיום סתמי בקיר.
מצד ש× י חלל סימטרי שמידותיו מותאמות יפה לגוף האדם, אי× ו מזמין לת× ועה בכיוון אחד יותר משהוא מזמין בכיוון אחר,
דבר זה × ותן ל× ו שיווי משקל ורגש של שליטה, תודעת× ו חוזרת בקביעות אל המרכז, וחוזרת ו× משכת החוצה בכל הכיוו× ים.
אלו היו שתי דוגמאות שו× ות ליצירת אוירה שו× ה בחלל, וכמובן × יתן למצוא עוד דוגמאות רבות ו× וספות כמו תכ× ון חללי עבודה ועיצוב משרדים בהתאם לאוירה הרצויה.
השפעות על החלל
על האדריכל לדמות ולצייר ברוחו אלו הם הערכים החלליים ה× ובעים בכל מקרה ומקרה לגופו, כאשר בראש ובראשו× ה יש לקחת את מימדי החלל, אבל לא רק זאת.
הרבה גורמים × וספים משפיעים על החלל, למשל:
* האור ומקום הצללים - מקור האור מושכ את העין, משום שהוא יוצר ב× ו את הרושם כאילו יש לו ת× ועה עצמאית משלו.
* הצבע - רצפה כהה ותקרה בהירה מעוררים תחושה חללית שו× ה לגמרי מזו שמתעוררת בהשפעת תקרה כהה ורצפה בהירה.
* עצם צפיית× ו - ה× קבעת ע"י החלל שממ× ו יצא× ו לפ× י רגע
* אופיים של הקווים השו× ים - הדגשת הקווים הא× כיים יוצרת כידוע רושם של חלל גבוה יותר, ואילו הדגשת הקווים האופקיים
* יוצרת רושם של היקף גדול יותר.
ועוד...
"היות ויש לא מעט גורמים שמשפיעים, אי אפשר בעצם לקבוע פרופורציות קבועות של החלל ולטעון ש× כו× ות הן מבחי× ה אדריכלית, כיוון שהדבר יהיה תלוי בכל חלל וחלל לפי הצורכ..."
(תרגום חופשי מתוכ דברים של מבקר האומ× ות "ג'פרי סקוט").
התחבר לשליחת תגובה
לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה